Stor kampgejst i forhold til Silkeborg Sygehus

11. november 2023

Se slideshow fra mødet. Klik her

Af Nikolaj Møller Jensen og Kristian Pihl Lorentzen, næstformand og formand for Tænketanken for fremtidens Silkeborg Kommune.

Forrygende opstart – borgerne tog ordet

Stor kampgejst i forhold til Silkeborg Sygehus

I torsdags gennemførte vi et særdeles vellykket opstartsmøde i Tænketanken for fremtidens Silkeborg Kommune. Trods landskamp og skønt grillvejr var der flot tilslutning med omkring 50 deltagere. Herunder mange, som ikke tidligere har deltaget i politiske møder. Det er glædeligt, fordi hele ideen tænketanken netop er, at engagere borgerne, fagpersoner, foreningsfolk og andre interesserede - på tværs af traditionelle partiskel - i en faktabaseret og saglig debat om fremtidens visioner og mål for vores kommune.

På mødet tog vi temperaturen på det danske folkestyre, der desværre er inde i en negativ udvikling på en række områder. Interessen for politik er generelt vigende – det ses tydeligt i partiernes skrumpende medlemstal. Der er opstået en farlig tillidskrise mellem politikere og befolkningen – det ses tydeligt i undersøgelser, hvor tilliden til Folketinget og kommunale politikere er helt i bund. Og der er en omsiggribende tendens til topstyring i alle partier, herunder med hensyn til politikudvikling. Alt sammen noget, som en rigtig skidt for vores umistelige folkestyre. Det kan og skal vi tage bestik af. Og det er lige netop ideen bag tænketanken, hvor vi giver borgerne ordet i stedet for at fremtidens politik formuleres på højt niveau af folk langt væk fra virkeligheden.

Efter en faktuel gennemgang af, hvor Silkeborg Kommune står lige nu fik vi en forrygende debat, hvor mange tog ordet. Et fremtrædende tema var den dystre situation omkring Silkeborg Sygehus og de bebudede nedskæringer. Herunder med et vægtigt indspark fra en sygeplejerske, der er ansat på sygehuset. Det står klart, at regionsrådet ikke er bevidst om alle de negative afledte konsekvenser ved den bebudede nedlæggelse af sengepladser m.v. Der er tale om en klar serviceforringelse – ikke mindst for meget svage patienter. En klar konklusion på mødet var, at alle gode kræfter nu må forenes i kamp for vores lokale sygehus, herunder med synlige markeringer og massiv indmeldelse i facebook-gruppen ”Støt Silkeborg Sygehus”.

I debatten kom der også interessante og nye forslag omkring ældrepleje, skolerne, forebyggende sundhed, bedre støtte til unge på sidelinjen, politikerstyre frem for embedsvælde, udlugning i overflødig kontrol, rapportering og administration, samt mere effekt for den enkelte skattekrone - til gavn for den borgernære service. Sammenfattende et forrygende opstartsmøde med stort engagement. Vi ser nu frem til de kommende 13 temamøder i tænketanken, hvor vi går helt i dybden med de enkelte politikområder i kommunen. Med fakta og ideer til bedre løsninger. Næste møde i tænketanken holdes den 28/9 med fokus på børn og unge. Og husk, alle er hjertelig velkommen til at deltage uanset partifarve.

Kristian Pihl Lorentzen

KRISTIAN PIHL CONSULT