Sundhedspolitik og Silkeborg sygehus

22. december 2023

Borgermøde Blusser Op i Kampen for Silkeborg Sygehus!

Kristian Pihl Lorentzen, Formand Tænketanken for Fremtidens Silkeborg Kommune
Nikolaj Møller Jensen, Næstformand
Steen Vindum, Borgmesterkandidat for Venstre

I hjertet af Silkeborg, torsdag den 14. december 2023, blev en livlig og betydningsfuld debat udfoldet. Her mødtes engagerede borgere og ekspertfagfolk under banneret 'Tænketanken for Fremtidens Silkeborg Kommune' til vores sjette møde om Fremtiden for Silkeborg Kommune.

Aftenens hede emne? Intet mindre end fremtiden for den lokale sundhedspolitik og Silkeborg Sygehus.

Under overskriften "Hvordan sikrer vi et robust og nærværende sundhedsvæsen?" blev der diskuteret, analyseret og fremført visionære ideer. Poul Berggren, frontfigur for 'Støt Silkeborg Sygehus', fremhævede med passion og overbevisning de aktuelle udfordringer og præsenterede konkrete, alternative løsningsforslag til de økonomiske og operationelle udfordringer sygehuset står overfor.

Med en dyb indsigt og erfaring delte Henning Glerup, vores respekteret overlæge fra Silkeborg Sygehus, sin ekspertise om nødvendigheden af faglig dygtighed i styringen og ledelsen af vores sundhedsvæsen. Hans fokus på patientcentrerede og humane forløb belyste aftenens diskussion med en ekstra forståelse og empati.

Salen summede af engagerede stemmer, der reflekterede over sundhedsvæsenets dybere værdi og fremtid. Dialogen spændte fra de kæmpe nedskæringer til at fremhæve vigtigheden af frivilligt arbejde og det private-civilsamfund. En fælles vision om et stærkt, lokalt, menneske centreret sundhedsvæsen blev tydelig.

Denne aften markerede ikke blot en diskussion; den stod som et kald til handling. Et fælles ansvar hviler på os alle for at beskytte og fremme vores lokale sundhedstjeneste - en vital kilde til vores kommunes trivsel. Det er sidste chance for at handle og det skal gøres med indsigt, fakta og omsorg, så vi sammen kan sikre, at Silkeborg Sygehus fortsætter som et fyrtårn for kvalitet og omsorg i hele Danmark.

Men kamp må der til, skal livet gro, også når det gælder Silkeborg Sygehus.