Højt at flyve dybt at falde

16. november 2017

Af Mads Frandsen, Byrådsmedlem Venstre i Silkeborg Kommune

I disse uger turnerer vi håbefulde byrådskandidater rundt i kommunen til det ene vælgermøde efter det andet. Det er snart ovre, og det skal vi alle faktisk være glade for - forklaring følger.

På samtlige af de møder jeg har deltaget i, har jeg hørt forslag om, at der er områder, som skal tilgodeses i fremtiden.  Et par eksempler er ”40 mio. til folkeskolen” og ”gratis busforbindelse til hele kommunen”.

Der hvor filmen knækker for mig, er især når siddende byrådsmedlemmer begynder at gå imod beslutninger, som man selv har været en del af. Eller når politikere fra den nuværende opposition siger, at de nærmest alene har ansvaret for, at velfærdsområderne er blevet tilgodeset i de seneste års budgetaftaler. De har dog intet ansvar for, at det også har været nødvendigt med nedskæringer og besparelser – eller hvad?

På vælgermøderne bliver der ikke snakket meget om finansiering. Hvor skal de 40 mio. til folkeskolen findes? Og hvordan skal busdriften kunne blive gratis? Den manglende realitetssans irriterer mig.

Jeg ved nemlig, at de mange løfter der bliver givet på møderne i disse uger, langt fra alle kan indfries. Og det er med til at sænke tilliden til os folkevalgte politikere. Men i dette tilfælde er det vores egen skyld. Der er så at sige ”højt at flyve, dybt at falde”.

Min fornemmelse siger mig dog, at det bliver hverdag igen. Hverdagen indtræffer igen den 22. november. Og når et nyt byråd sætter sig tilrette ved årsskiftet, vil de uanset borgmesterens og flertallets tilhørsforhold skulle se realiteterne i øjnene; at alt valgflæsket ikke kan gennemføres.

Til sidst en opfordring: Lad os om fire år være realistiske. Lad os stå på mål for det vi har gjort og lad vælgerne afgøre vores skæbne.