danmarks og silkeborgs grønne omstilling

21. januar 2018

Af Peter Nyegaard Jensen, medlem af Silkeborg Byråd (V)

I Danmark og i Silkeborg fastlægges energipolitik i brede og langsigtede forlig. I den kommende måned skal VLAK-regeringen forhandle de næste 10 års energipolitik på plads. Tilsvarende venter vigtige beslutninger i det nye byråd i Silkeborg.

I Danmark er målet 100% vedvarende energi i 2050. Desværre er både regeringen og vi i Silkeborg de seneste år sakket bagefter den ønskede udviklingsplan. Derfor må vi nu sættes ekstra ”turbo” på udviklingen.

Vedvarende energi er i løbet af de sidste få år blevet meget billigere. Den udvikling stopper ikke. Det betyder, at støtteordninger om ganske få år helt kan afskaffes, og at udbygning med landvindmøller og solceller ikke mere kan styres ad denne vej.

Det betyder også, at styrkeforholdet mellem teknologier ændres, og at biomasse for eksempel nu prismæssigt får baghjul af solceller og vindmøller på land.

Et paradigmeskifte, hvor spørgsmålet ikke drejer sig om hvor meget vindenergi vi kan få for pengene, men hvor mange penge Danmark kan få for vindenergien.

Udover at sigte efter tilskudsfri vindenergi, så bør en kommende statslig energiaftale også løse udfordringerne omkring energiafgifter og elektrificering – hjælpe omstillingen på vej i kommunerne.

De statslige forskningsbevillingerne på energiområdet bør øges for at fastholde de danske og de mange Silkeborg-virksomheders styrkepositioner på området. Specifikt tænker jeg, at regeringen bør finde incitamenter og tilskyndelsesordninger for udvikling af systemer til lagring af strøm. Systemer, der egner sig til energinettet.

Jeg tænker også, at nye statslige incitamenter skal til- og fremskynde igangsætningen af det længe omtalte Smart Grid. En ny el-verden, hvor intelligente køleskabe, frysere, opvaskemaskiner, elbiler o.s.v. styres fra en intelligent elmåler, som måler strømforbruget på timebasis i vores hjem. Da strømpriserne går op og ned alt efter udbud og efterspørgsel, er strømmen billigere, når færre bruger af den.

Et dansk mål om 50 % vedvarende energi i 2030 er uambitiøst og vil medføre et reduceret omstillingstempo. Målet bør være omkring 60%, så vi får en stabil udbygning mod 2050 og ikke skubber indsatsen foran os.

Lokalt i Silkeborg skal vi naturligvis yde vore beskedne bidrag til den grønne omstilling. Byrådet må godkende opstillingen af møller på de allerede udvalgte lokaliteter i Kommunen og måske vi lokalt kan finde måder at fremskynde en hurtigere etablering af f.eks. Smart Grid.