Ansvar for udvikling

31. oktober 2017

Af Mads Frandsen, Byrådsmedlem Venstre i Silkeborg Kommune.

Silkeborg Kommune er en vækst- og vinder-kommune og det skal fortsætte. For at det kan være muligt, er det vigtigt at der tages ansvar for udviklingen. Politisk skal vi styre udviklingen i den retning, som vi finder rigtig.

Det billede der tegnes af Silkeborg Kommune er ofte, at det meste af udviklingen foregår i hovedbyen Silkeborg. Det er rigtigt, at der sker meget i Silkeborg By, men der foregår også rigtig meget i de øvrige byer i kommunen. En oversigt over befolkningsudviklingen fra 2007 til 2016 viste faktisk, at byer som Sorring, Voel, Grauballe, Ans og Kragelund alle har det tilfælles, at de er vokset med over 15 % i den 10-årige periode.

Vi skal have visioner for, hvordan Silkeborg Kommune skal udvikles. Det er fint, at vi tør tænke stort ved at udnævne os selv til Outdoorhovedstad og arbejde på en multiarena mv., men det må ikke være på bekostning af det nære, som borgerne er tæt på i deres hverdag.

Ønsker vi at forblive en vækst- og vinder-kommune skal vi derfor blive ved med at investere i hele vores kommune. Vi ønsker at der fortsat skal være nær adgang til børnehave, folkeskole og plejehjem. Dette kræver også, at vi er parate til at investere i, at der er et befolkningsgrundlag, som kan udfylde rammerne disse steder.

Mange borgere tager også ansvar for vores kommunes udvikling. Der har været fem lokalområder, der har deltaget i projektet ”Lokalområder med kant”, med det formål at de ville udvikle og synliggøre deres lokalområdes kvaliteter, med opbakning fra Silkeborg Kommune. Mit håb er, at vi i 2018 kan tage hul på en ny runde af ”Lokalområder med kant”.

Silkeborg Kommune skal være parate til at støtte ildsjæle, der vil udvikle kommunen og vi skal sammen tage ansvar for en god udvikling af vores kommune.